Vanliga frågor och svar

Nedan finner du svar på de vanligaste frågorna. Hittar du inte svar på din fråga är du mer än välkommen att kontakta oss.

Priser och betalning

Vad kostar det att använda Hej! Samtal Online?

Hej! Samtal Online är en del av den offentliga vården och därför kostar ett videosamtal med någon av våra terapeuter 100 kronor i patientavgift, precis som ett vanligt besök hos din vårdcentral.

Du går alltid gratis om du har frikort eller är under 18 år. Besöken är frikortsgrundande, vilket innebär att du betalar 100 kronor tills att du har kommit upp i den gräns som gäller för högkostnadsskyddet i ditt landsting.

Hur betalar jag för mitt besök?

Betalning sker via Hej!Samtal onlines företagsswish eller via faktura i efterhand.

Gäller frikort?

Besöket är kostnadsfritt om du har ett frikort. Vi kontrollerar din status i samband med fakturering och du betalar inget om du har frikort.

Hur fungerar Hej! Samtal Online

Hur bokar jag ett besök?

Bokar du via dator görs det direkt i webbläsaren här. Använder du telefon så laddar du ner vår app via länken nedan och bokar besök i appen.

Första steget är att du hittar en behandlare och en tid som passar dig. Logga sedan in med Mobilt BankId för att boka tiden.

Hur använder jag Hej! Samtal Online?

När du bokat en tid så loggar du enkelt in via länk i bekräftelsemail eller sms som du fått vid bokning. Du kan även logga in i appen vid tiden för ditt besök.

Hur avbokar/ombokar jag mitt besök?

Du avbokar enkelt genom att logga in på dina sidor här med Mobilt BankID och välj den tid du vill avboka. Du kan alltid avboka kostnadsfritt fram till 24 timmar innan mötet. Därefter utgår 400 kronor i avgift i enlighet med gällande taxa/regler från Region Stockholm.

För att av- och omboka:

  1. Gå till Mina ärenden och klicka på den tid du vill ändra.
  2. Klicka därefter på ”Avboka” och följ instruktionerna.
  3. För att omboka så avbokar du först och sedan bokar den tid du önskar istället.
Hur långt är ett samtal?

Alla besök är 25 minuter långa. Det går inte att boka två besök efter varandra utan du får som tidigast boka ett nytt besök till dagen efter.

Vilken psykolog ska jag välja?

Du väljer mellan lediga tider som passar dig hos våra terapeuter. Vill du läsa mer om terapeuterna kan du göra det här.

Har du svårt att hitta någon så kan vi alltid hjälpa dig att hitta rätt.

Maila boka@hejsamtalonline.se

Får jag alltid träffa samma psykolog vid mina besök?

Du träffar samma terapeut vid alla dina besök. Om det av någon anledning inte skulle fungera mellan dig och din terapeut finns det självklart möjlighet att byta.

Fungerar HEj! Samtal Online utomlands?

Ja, det fungerar på alla platser så länge du har en enhet med internetuppkoppling.

Du behöver vara skriven i Sverige för att ingå i den offentliga hälso- och sjukvården.

Hur startas samtalet i väntrummet?

En signal kommer att ljuda och en ruta dyker upp med information om att det nu är din tur. Klicka på den för att gå till samtalet.

Det verkar finnas flera väntrum - vilket ska jag välja?

Olika vårdgivare erbjuder olika erbjudanden för dig. Om det är Primärvård det handlar om så rekommenderas du att gå till det väntrum som hör till din specifika mottagning.

Hur går jag till mitt bokade besök?

För att komma till ditt bokade besök, logga in i appen eller tjänsten och klicka på knappen mina ärenden. Här har du nu en samlad vy över dina bokade besök.

Hur legitimerar jag mig?

I Sverige används Bank-ID som inloggningssätt. Om du inte har det så behöver du skaffa det för att kunna använda videotjänster så som Hej! Samtal online. Du gör det via din internetbank.

Hur gör jag om jag inte får kontakt med min terapeut?

Om du inte får tag på den andra samtalsparten, prova:

  1. Prova först att uppdatera sidan eller mobilvyn för att koppla in den andra samtalsparten.
  2. Kontrollera att du använder Google Chrome eller Mozilla Firefox
  3. Om din egen teknik fungerar ha tålamod kanske är din terapeut lite försenad.
  4. Maila vår support på <ahref=”mailto:support@hejsamtalonline.se” class=”pinkLink”>support@hejsamtalonline.se

Säkerhet och integritet

Hur registreras mina besök hos Hej! Samtal Online?

På 1177/Mina vårdkontakter visas information om dina besök. Själva journalanteckningen visas ej. Dina journalanteckningar finner du via xxxx

Besöken registreras hos vår samarbetspartners XXXX BrommaAkuten vårdcentral i Region Stockholm.

Är mina samtal säkra?

Säker identifikation med BankID. Oavsett om du vill boka via dator eller telefon så legitimerar du dig säkert med hjälp av Mobilt BankID

Övriga frågor

Var vänder jag mig med eventuella klagomål?

Vi hoppas givetvis att du ska vara nöjd med Hej! Samtal Online, men om du har frågor eller synpunkter är du mer än välkommen att kontakta oss på synpunkter@hejsamtalonline.se