Kris och trauma

Hej! Samtal Online erbjuder stöd vid kris och trauma
En traumatisk kris orsakas av en plötslig, oväntad och intensiv händelse. Händelsen ger en betydande emotionell chock som tillfälligt överväldigar individen. Traumatisk kris är en reaktion på en händelse som hotar de väsentliga aspekterna av livet.

En kris kan vara traumatisk av många anledningar, till exempel död av nära och kära, självmord i familjen, allvarlig sjukdom eller funktionsnedsättning, uppsägning av anställning eller att utsättas för våld kan leda till att psyket skadas. Dessutom kan olyckor och katastrofer med stora grupper av människor leda till traumatiska kriser.

Att bearbeta och hantera en traumatisk kris är ofta smärtsamt, hårt arbete. Men det finns hjälp att få.

Faktorer som orsakar traumatisk kris

Olika typer av händelser och situationer i livet kan leda till kriser. Typiska faktorer som orsakar kriser listas nedan.

  • Död av en närstående
  • Allvarlig sjukdom – personlig eller en person nära individen
  • Förlust av självständighet eller självkontroll till exempel på grund av en skada
  • Frågor som orsakar skam eller förvirring bland de omgivande människorna och samhället, som att köra under inflytande eller fängelse
  • Arbetslöshet
  • Ekonomiska svårigheter
  • Olyckor, såsom trafikolyckor eller bränder
  • Uppleva naturkatastrofer
  • Våld, såsom våld i hemmet, sexuellt eller på gatan
  • Att utsättas för rån, inbrott eller attacker
  • Känsla av hot, till exempel rädsla för att uppleva våld
  • Så kallade nära samtal där individens liv eller hälsa eller någon nära honom / henne har hotats
  • Problem som rör föräldraskap, såsom infertilitet, missfall eller barns sjukdom eller funktionshinder
  • Frågor som rör personliga relationer, såsom skilsmässa eller otrohet
  • Flytta till ett annat land eller stad

Faserna av traumatisk kris

Chockfasen följer omedelbart efter händelsen som utlöste krisen. Under chockfasen kan personen ännu inte förstå händelsen som orsakade krisen och kan till och med förneka den. Medan vissa chockade blir helt förlamade, beter sig andra på ett mekaniskt och kallt sätt.

Vissa människor i chock kan bli kraftigt upprörda, de kan skrika eller gråta rasande. Människor kan också växla mellan förlamning och rastlöshet. Reaktionerna från människor i chock, såsom uppenbar brist på känslor, kan förvirra människorna nära dem och till och med orsaka förbittring.

De kroppsliga reaktioner som är kan visa sig under denna fas är:

  • En känsla av allmän svaghet
  • Förlamningskänsla
  • Tryck över bröstet och andningssvårigheter
  • Hjärtklappning
  • Illamående
  • Skakningar
  • Kallsvettningar
  • Okontrollerade gråtattacker
  • Okontrollerade rörelser

Beteenden som kan visa sig under denna fas är:

  • Rastlöshet, hyperaktivitet
  • Apati, Frånvarande beteende
  • Humörsväxlingar
  • Minnesproblem
  • Nedsatt koncentrationsförmåga
  • Förvirring
  • Panik
  • Regrediering (återgå i barndom)

Reaktioner under chockfasen kan verka läskiga och konstiga. De spelar dock en viktig roll för att skydda psyken och livet: svår chock kan inte förstås inom en kort tidsperiod. Således ger chockfasen tid att möta det som har hänt.

Vanligtvis behöver personer i chock konkret säkerhet och en känsla av att människorna omkring dem har kontroll över situationen. Händelsen bör diskuteras på ett lugnt sätt. Man bör komma ihåg att personer i chock sällan kommer ihåg vad de har fått höra, eftersom deras förmåga att absorbera information har försvagats. Därför bör andra tala på ett lugnt, tydligt och enkelt sätt.

Reaktionsfas

Chockfasen följs av reaktionsfasen, under reaktionsfasen kommer personen långsamt att möta den tragiska händelsen och försöka förstå vad som har hänt och vad det betyder.

I början av reaktionsfasen upplever människor ofta konstiga och oväntade känslor; till exempel kan de känna att personen de har förlorat fortfarande finns kvar eller de kan höra deras röst någonstans. Det mänskliga sinnet är fortfarande i förnekelse och dessa konstiga förnimmelser är en del av processen.

Personen i reaktionsfasen behöver en lyssnare samt konkreta instruktioner och stöd för att klara vardagen. Vid denna tidpunkt i krisen är personen på väg att börja bearbeta vad som har hänt och han / hon balanserar mellan att skydda sig från den outhärdliga upplevelsen och bearbeta det.

Under reaktionsfasen kommer händelsen som orsakade krisen ofta att återkomma som minnen både när du är vaken och sover. Händelsen kan plötsligt återkomma till sinnet som mycket levande bilder, utlöst till exempel av en viss lukt eller ljud, eller de kan helt enkelt återvända under en normal konversation. Först kan händelsen presentera sig som en mardröm men senare kommer drömmarna att bli mer varierande.

Människors känslor i reaktionsfasen liknar ofta varandra och de uttrycks ofta i samma form, ”Jag tror att jag blir galen”, ”Jag kan inte ta det längre”, ”kommer jag någonsin klara det”, ”livet känns som en berg-och dalbana”, eller ”kommer denna smärta att vara för evigt? ”, till exempel.

Reaktionsfasen kan innefatta:

  • Rädsla och ångest
  • Självanklagelser och behovet av att hitta någon att skylla på
  • Sömnlöshet och aptitlöshet
  • Darrningar, illamående och andra fysiska symtom

Under reaktionsfasen av en kris känner människor ofta behovet av att bli hörda. De känner kanske behovet av att diskutera saken om och om igen. Detta kan kännas väldigt tungt och jobbigt för människorna nära individen.

Man bör komma ihåg att prata spelar en viktig roll i återhämtningsprocessen: det hjälper till att förstå vad som har hänt, det är lättare att möta känslorna när de väl identifierats korrekt, erfarenheter kan delas, kamratstöd kan tas emot och prata gör det lättare för andra att förstå individens beteende. Dessutom låter prata personen undersöka situationen ur olika synvinklar och erkänna situationens betydelse.

Bearbetningsfas

I bearbetningsfasen börjar personen förstå vad som har hänt. Ärendet nekas inte längre; istället förstår personen att händelsen och alla dess förändringar och förluster verkligen är sanna. Personen är redo att möta alla de olika aspekterna av händelsen och den nya personliga situationen.

Bearbetningsfasen kan innefatta:

  • Problem med minne och koncentration
  • Lättretlighet
  • Tillbakadragande från sociala relationer

Under bearbetningsfasen är personen medveten om de förändringar som orsakats av krisen och börjar ofta analysera sin egen identitet och personliga övertygelse och tro. Han / hon börjar tänka bortom händelsen men har ännu inte styrka att planera framtiden. Ändå förbereder personen sig inför framtiden. Under bearbetningsfasen är de som har tappat någon nära redo att utföra själva sorgearbetet.

Omorienteringsfas

Under omorienteringen blir det som har hänt långsamt en del av vardagen och identiteten. Personen kan leva med vad som har hänt, och det är inte längre i hans / hennes sinne. Ibland kommer smärtan att dyka upp igen men det finns också livsglädje; personen kommer att kunna se på framtiden och återfå förtroendet för livet.

Händelsen blir en viktig del av hans / hennes livshistoria men den kommer inte längre att kontrollera känslor och tankar. Det kommer inte längre att belasta ens mentala hälsa; istället kan det ha gjort personen ännu starkare än tidigare. Ändå är inte krisens gång enkel. till exempel kan saker som påminner om händelsen återföra tunga tankar, ångest och andra symtom.

Många människor som har upplevt en mycket svår kris säger att de har förändrats: de säger att de hittade resurser som de aldrig visste fanns i dem. Livet efter krisen kan verka mer sårbart, men också mycket mer meningsfullt än tidigare.

Traumearbete

Om händelsen som ledde till krisen är särskilt exceptionell och psykiskt skadlig, eller om personen annars är mentalt sårbar när den möter den chockerande händelsen, kan återhämtningen visa sig vara komplicerad och tung. Ibland måste livet läggas ihop från ett nytt perspektiv och det kan ta tid.

Det är typiskt för traumearbete att undvika att hantera ärendet och undvika saker som påminner om händelsen. Å andra sidan kan upprörande bilder återvända plötsligt och oinbjudna. Utanför krävs professionell hjälp under processen.

Stödja en person i kris

När någon nära har upplevt något tragiskt kan han / hon känna behov av att prata om det om och om igen. Att bara vara där och lyssna hjälper personen nära dig att hantera krisen. Du kan fråga personen hur han / hon mår. Du bör undvika att ge raka lösningar och snarare låta den andra berätta om sina känslor. Att prata är ett tecken på att den som är i kris är redo att hantera saken och att dela sina känslor med andra.

Det viktigaste är att kontakta den som är i kris och erbjuda din tid. Alltför ofta har människorna nära den som är i kris inte modet att möta honom / henne eftersom de är rädda för att de kan säga något fel, till exempel. Men olämpliga uttryck för stöd är mer välkomna än känslan av övergivenhet och förvirring som uppstår när människorna kring individen försvinner när han / hon behöver dem mest.

Många av dem som har upplevt kriser säger att de uppskattar den konkreta hjälp som andra erbjuder. När de är för trötta för att gå till affären känns det bra att laga mat tillsammans med en nära vän. Konkreta åtgärder, som rengöring och matlagning, gör det möjligt att diskutera de svåra frågorna på sidan.

Du kan stödja en person nära dig som lider av en kris:

  • Genom att lyssna
  • Genom att vara i närheten
  • Genom att hjälpa till i vardagen
  • Genom att upprätthålla hopp
  • Genom att visa att du har tid nu och i framtiden
  • Genom att hjälpa personen att söka professionell hjälp, om det behövs

Hjälp och stöd i en kris

 Starka reaktioner och symtom, liksom att känna att man blir galen eller tappar sinnet efter den tragiska händelsen, kan vara skrämmande. Ändå är dessa känslor vanliga och en del av den så kallade normala reaktionen.

Det är viktigt att förstå att människor hanterar kriser på olika sätt, de flesta behöver dock stöd från andra någon gång under processen. Att prata om händelsen spelar en viktig roll i återhämtningsprocessen.

När krisen drabbar hela familjen är det viktigt att varje familjemedlem får prata om sina känslor, inklusive rädsla och svåra känslor. Om de svåra frågorna sopas under mattan kan den efterföljande tystnaden ha en negativ effekt på familjen under många år framöver.

En chockerande incident som upplevs av en familjemedlem eller hela familjen kan också föra familjen närmare varandra. Om familjemedlemmarna kan stödja varandra och ge dem chansen att prata om sina upplevelser kan familjemedlemmarna komma närmare varandra än tidigare. Händelsen som utlöste krisen kan bli en del av familjens historia och stärka familjebanden.

Varje familj har sina egna styrkor och resurser som hjälper till att hantera kriser. Till exempel kan vissa familjer ha många vänner och släktingar som också kan visa stöd. Vissa familjer diskuterar alla frågor och söker sina egna metoder för problemlösning och hantering. Ibland har barn flera saker utanför hemmet, till exempel hobbyer eller viktiga vuxna andra än sina föräldrar, för att bibehålla sin återhämtning.

Vid behov bör personer i kris söka professionell hjälp i exempelvis kriscentra, företagshälsovård eller vårdcentralen. Det är oerhört viktigt att söka extern professionell hjälp om du märker att du eller någon nära dig lider av följande symtom:

  • Har sömnsvårigheter
  • Att förlora viljan att leva
  • Isolering från vänner
  • Långvariga koncentrationsproblem och minnesproblem
  • Ökad användning av alkohol eller andra ämnen
  • Långvarig depression, ångest och spänning
  • Illamående, bröstsmärtor, andra oförklarliga fysiska symtom
  • När det inte finns någon att prata med

Du kan få hjälp

Våra terapeuter har erfarenhet att hantera kris och trauma och de hjälper dig att hitta en metod som fungerar bäst för dig.